Saturday, January 5, 2013

ingin berubah.

semalam ade la sikit sharing session ng kawan.
dia share pasal nasib dia yang mendatang.
dia terpaksa berkorban demi nak jaga ayah n adik2 dia.
dia anak perempuan sulung,tanggungjawab tu atas bahu dia lepas mak dia meninggal.
jdi,dia kena berusaha untuk dapat posting dekat dgn rumah,walaupon itu bukan kemahuan dia.

dia cakap,dia baru sedar,,
sebelum ni dia leka.
tidur lewat bangun pon lambat.
masak jarang2,banyak tak reti.
basuh,sidai,lipat baju,sume mak yang buat.
mak dia dah meninggal.
dia berubah jadi perempuan yang bangun awal.
tak tidur lepas subuh.
siapkan makanan untuk adik2.
siapkan minuman untuk ayah.
dia umpama emak dalam rumah tu.

aku reflek terhadap diri sendiri.
rupanya aku juga leka.
tidur lambat bangun lewat.
kerja rumah sume mak buat.
basuh,sidai dan lipat mmg tak buat.
aku tahu mak marah.mak sedih.
kerana aku dah besar panjang tp malas buat kerja rumah.
mak aku masih ada,Alhamdulillah.
dia suruh aku hargai mak dan ayah aku.
hargai masa yang Allah beri untuk aku bersama mak aku,ayah aku.
sebab kita tak pernah tahu bila Allah akan ambil nyawa mereka,
Ya Allah,tak tertanggung rasanya memikirkan bagaimana kami bila mak ayah tak ada.
dia pesan,bangunlah awal setiap hari.
habiskan masa dengan mak ayah selagi kau mampu.
buat mereka gembira dengan apa yang kau buat.
sekarang mungkin pelik tapi bila kita dah biasa,insyaAllah.

sekarang aku cuba berubah.
walaupon susah,tapi aku tetap akan cuba.
cari sesuatu kerja yang aku bolah buat,selain mengadap komputer.
aku masih dalam proses mencari.insyaAllah bertemu.
aku harap sangat aku boleh berubah.
aku harap sangat.
doakan aku.

note:mak aku tak sihat.aku risau.



No comments: