Tuesday, January 8, 2013

jimat air.

sejak dua minggu balik maktab,belom sekali dpt rasa kpuasan mandi.
sumenye gara2 xde air.

bila dah tak ada air ni,mmg kami kena berjimat giler2 dgn air yang ada.
ketika belom ada tangki bantuan air syabas,aku terpaksa angkut air dari maktab.

syukur 1 = ade kereta sendiri,senang angkut air.
syukur 2 = ade tong air sendiri,tak tumpah dalam kereta (wlopon banjir jugak kereta aku)

bila dah ade tangki hitam depan rumah,rumah aku agak senang dapat air

syukur 3 = dalam toilet ada kolah,boleh buat takung air.
syukur 4 = tiap2 sorg dalam rumah ade 2 baldi sorg.total= +- 10baldi..
syukur 5 = rumah aku di ground level,so tak payah panjat terjun tangga.
syukur 6 = tangki air bantuan syabas hanya 10 langkah santai dari rumah.
syukur 7 = bulih check ade orang tgh ambik air ke x.kalau tak ade baru pergi.sebab kalau ade,segan,,smpai 10 baldi,bila nak smapi turn org lain.. =.=
syukur 8 = dah boleh agak bila lori syabas nak datang tambah air.

tiap2 kali mandi,aku pastikan aku hanya guna sebaldi air je,aku guna baldi paling kecik antara banyak2 baldi.cukup je weyy untuk gosok gigi n sabun.nak syampoo mmg melampau la kan.

tapi ade orang jenis tak reti nak appreciate air jugak time2 tak ade air nih.contoh,ade depan mata aku jer okei.mungkin tak ade empathy kot dalam diri.org gune 1 baldi kecik,cedok sikit2.tp dy cedok trus dari kolah n cedok plak macam air banyak jer.mmg la rumah ni depan tangki tp ade orang lain nak guna jugak air ni.be considerate la untuk org lain.plus,kita sama2 angkat,bley x guna sama2 banyak?utk hal urgent tu mmg aku pon paham,toilet bowl ni problem.tp part mandi takkan la problem jugak kot.

other than that chewah skeping!,banyak jugak hikmah aku dapat dr kes tak ade air nih,

syukur 9 = aku mula berkenalan dgn jiran2,at least baru dpt tgk muke laaa..esp yg tingkat atas2 nun.
syukur 10 = aku mula kenal masjid2 lain sekitar maktab.sangat selesa!

setiap yang berlaku tu ade hikmah.
mungkin Allah nak suruh aku exercise lebih dengan angkut air.
Alhamdulillah.bersyukur dgn kemudahan yang engkau berikan dalam kesusahan ini.
tak terbayang bagaimana penghuni tingkat atas yang ambil air dengan botol2 kecik je.
sedangkan aku sebaldi kecik pon ngam2.

Allah mempermudahkan urusan orang yang sabar,InsyaAllah.. =D


No comments: