Wednesday, November 24, 2010

goal keeper hoki tak penat ke?

Image and video hosting by TinyPic

tadi spend la masa jap tgok siaran ulangan hoki kt TV1 RTM1..yang Malaysia lawan India tu..yang Malaysia menang 4:3 tuu...hehe..bangga jap..time tengok terdetik dalam sanubari ini bahawa kesian kt goalkeeper 2..hmmmm...kena pakai sume benda2 alah tu,,dah la berat,,kesian kesian kesian...
terpikir la plak nk post kt cni..hehe..

saya pon,sebab xmau la buat post yang ntah pape kn..so,google la sket2 ape yg saya xtaw...

ni la rupe goal keeper hoki



agak2 klau kita yang pakai,boley ke nk gerak ng bebas?..hmmm..nmpk berat n semak nk mampos..adehh..



yg ni barang2 nye..korung xrasa berat kerr?

pastu aku pon baca laa sikit2 pasal goal keeper hoki ni kat sini dan sini dan sini

lepas baca tu aku faham la sket2..[tp aku mmg dah tahu yg dorg kena pakai sebab keselamatan ok!]..ape yg wajib keeper pakai ialah helmet n body pad..klau keeper blom pakai helmet game xleh start..ehem ni yang aku paham la stakat ni..sape2 yang main hoki yang rasa apa yang aku tulis ni salah,tolong cakap ehh...hamba ini penulis yang hina dina dan tidak tahu malah tidak pernah pegang kayu hoki..sob3..

dorg jugak kena pakai foot protector..sebab dorg kena kick n stop bola hoki tu..modern footprotecter skrg dibuat dari foam,which means ringan la sket dari leather and cane..skrg ni pon leather n cane footprotecter still available tp korang bayangkanlah betapa berat leather n cane footprotector tu can be..adehh..

manakala kat tangan plak (yang macam korng nampak kat gambar atas tu),,dorang pakai glove..glove ni dibuat khas gak utk protect sebab keepers kena menampan bola..sebab dorng xleh tangkap bola,so dorang kena tahan bola dengan tapak tangan..blocking glove dorang (selalunya tangan kiri) ditampung dengan tebal dibahagian tapak n blakang tangan untuk menampung kelajuan bola yang boleh mencecah 100mph..manakala tangan yg pegang stick plak,ditampung untuk melindungi jari2 dan bukan tapak tangan sahaja..

ehem,takat ni je lah ape yg mampu saya tulis..memang patut pon dorg pakai sume benda2 alah tu tp bila tgk pergerakan dorng terbatas bila atas padang,timbul plak rasa kesian..huk3..anyway,moga2 Malaysia menang menentang Pakistan ari khamis nih..arap sangat dapat merasa emas kali ni...asyik2 gangsa je..tp alhamdulillah perak dalam genggaman..hehe..



p/s-kalau ade yg nk bg pandangan or anything leh komen kt comment box ye..bila dah wat research ni saya terpikir plak..masa malaysia lawan india tadi,keeper malaysia xpulak pegang stick..nape ye?ade sape2 leh tolong explain kt saya x??..

Image and video hosting by TinyPic

No comments: